17 mei 2024

Shadowology

Transformeren is een heel persoonlijk proces. Degene die iets nieuws wil creëren, zal de eigen routines, werk- en denkwijzen moeten onderzoeken om tot nieuwe inzichten te komen. Dat vergt lef, want het aankijken van onze eigen aannames en patronen brengt ongemakkelijke waarheden en minder leuke aspecten van onszelf aan het licht.

Zo moeten we toegeven dat onze mentale belemmeringen niets te maken hebben met anderen, ze zitten in onszelf. Het systeem is niet gek, wij hebben iets te leren. Een ander hoeft niet eerst iets te doen voordat wij gelukkig kunnen worden, we moeten met onszelf aan de slag (en inderdaad… die andere lui ook, maar daar gaan wij helaas niet over). Door onze eigen patronen te transformeren, kunnen we op nieuwe manieren naar een situatie kijken en oplossingen vinden waar we eerder problemen zagen.

Deze week werd ik geïnspireerd door het werk van de Vlaamse kunstenaar Vincent Bal, die in de schaduwen van alledaagse objecten nieuwe vormen en verhalen ziet. Shadowology, noemt hij zijn werk. Hij laat prachtig zien dat de schaduwkant niet alleen negatieve aspecten vertegenwoordigt, maar het potentieel heeft om te verrijken en inspireren. Als we er mee aan de slag willen, natuurlijk.

Voor iedereen die bezig is met organisatieverandering de gratis tip: laat je niet alleen ondersteunen bij het formuleren van grootse veranderplannen, maar vooral bij het anders kijken naar je zelf. De weg vrijmaken voor nieuwe mogelijkheden en groei, gaat van binnen naar buiten.

Gerelateerde berichten

De kracht van bondgenoten

De kracht van bondgenoten

Verandering wordt vaak neergezet als iets wat vraagt om een sterke leider. Iemand die het voortouw neemt, richting geeft en doorzet. Dat beeld klopt deels....

Het belang van quick wins in verandering

Het belang van quick wins in verandering

Veel verandertrajecten starten met een groot plan, een ambitieuze visie en veel energie. Maar daar zit een risico in… … want als alles groots moet, voelt...

Zo breng je focus in je veranderverhaal

Zo breng je focus in je veranderverhaal

Veel veranderverhalen beginnen met goede intenties. Een urgente opgave, een nieuwe verandervisie, een mooi vormgegeven document voor de buitenwereld, vol...